Nå har vi vært i New Zealand i to dager, og jeg må si at jeg er ganske imponert over hvor pent det er her! Det er liksom som et lite bortgjemt paradis på andre siden av verden. Vi ligger faktisk 12 timer foran Norge nå, haha. Men uansett, dagen vi kom hit var vi ganske slitne etter en hel dag med reising, så da gjorde vi ikke så mye annet enn å forberede oss på å bli plukka opp av "Kiwi Experience" dagen etter. Kiwi Experience er en buss som går rundt hele landet, som man kan hoppe på og av som man vil! Vi skal bare være her i 2 uker, så vi rekker bare å se Nord-øya, men det gjør ingenting.

I går gikk vi en kjempe fin walk til "Cathedral Cove" som dere ser på bildene over her. Dumme oss visste ikke at vi skulle gjøre noe spesielt FØR vi kom til hostelet, så vi hadde jo på oss mye klær...... Det er nemlig mye kaldere her enn det vi er vandt til fra Australia! Klimaet minner mer om Norge, så lenge det er mellom 20 og 25 grader, + at det brått kan begynne å regne osv. Senere på kvelden, etter at vi hadde kommet frem til hostelet vårt, gikk vi ned på "Hot Water Beach"! Der kan man grave seg et lite hull på stranda, også kommer det opp varmt vann fra underjordiske sprekker. Syns jeg hørte at det hadde noe å gjøre med en vulkan, er ikke helt sikker. Det kan iallefall bli så varmt som 64 grader, så man må være litt forsiktig. Kult var det iallefall!

Nå er det bare 19 dager til jeg skal hjem, og jeg må innrømme at jeg faktisk gleder meg veldig! Nå i slutten har jeg ikke så mye penger å rutte med, så jeg får ikke gjort så mange av aktivitetene vi blir tilbudt her på øya. Alt koster så mye! Jeg hadde ganske lyst til å dra til "Hobbiton", som er filmsettet fra "The Shire" i Ringenes Herre, men det koster 90$ for noen timer bare. Som tilsier 500-600kr. Kanskje ikke så mye for dere hjemme, men for en fattig backpacker er det ganske mye skal jeg si deg!! Men vi får bare gjøre ting som er gratis. Som foreksempel å gå flotte turer i naturen her, haha.

Vi flydde fra Cairns og inn til Alice Springs, før vi kjørte heeeelt ned til Adelaide. Og det gjorde vi på 6 dager, midt i Australia. Her er det faktisk ingenting å se omtrent, bortsett fra natur da så klart. Og det var det vi var ute etter, ting litt utenom det vanlige. Vi sov ute under stjernene hver natt bortsett fra èn, og det var kjempe fint. Det var også kjempe KALDT. De ville at vi skulle betalte 20$ for en sovepose, men det nekta jeg å betale, så lenge vi allerede har betalt masse for selve turen, og de VET at vi trenger en. Soveposene var med i traileren hele veien uansett, så syns vi skulle fått de gratis. Men jeg klarte meg uten, jeg bare pakka meg inn i masse klær, og ble litt forskjøla. HAH, mine penger får dere enteeee. Skal prøve å sortere bilder litt etter dagene, men bryr meg ikke så veldig mye om det! Bare legger ut.

Vi stod opp 04.30 to av dagene, så vi fikk med oss soloppgangen. Vi så fine soloppganger hveer dag da!

Dette er Uluru, en svæær stein som vi så første dagen.

Måtte kjøpe oss hatter og fluenett så vi ikke ble spist levende..

Se her se, her har jeg pakka meg inn med tre bukser, to gensere, en cardigan, en olajakke, et skjerf, to tepper og to par sokker. Jeg kunne nesten ikke bevege på meg... Den brune posen dere ser under er en "swag" som de kaller det her. Det er på en måte et liggeunderlag som kan lukkes igjen. Men den er ikke fora eller noe, så den hjelper ikke så mye mot kulda.. Derfor endte alltid opp med å dra glidelåsen helt opp og pakke meg helt inn.

Dag nummer to gikk vi i "Kata Tjuta":

Dag nr tre gikk vi i Kings Canyon, som definitivt var det fineste stedet på hele turen:

Her ser vi månen går ned! Såpass tidlig var det.. Og bak oss kom sola opp.

Viser meg frem i Kings Canyon :P

Anna til høyre og meg i skyggen! Kult bilde syns jeg

Gruppa vår!

Vi kryssa en grense og måtte stille klokka en halvtime frem:

Så var vi i en bitteliten gudsforlatt by som heter Coober Pedy! Det ser ut som en by fra en gammel western film, og det var absolutt ingenting å gjøre der. Så ingen butikker eller noe,bortsett fra en matbutikk og en bensinstasjon. Og et pizzasted. Utenfor matbutikken stod det "Fersk fisk hver torsdag", hahaha.. Byen ligger midt ute i ørkenen, så det er kanskje ikke rart. Byen er kjent for Opal, en form for edelsten! Alle menneskene i byen bor under bakken, eller da altså inn i fjella. Det er fordi de pleide å grave og sprenge etter Opal før i tiden. De gjør det nå også, men litt utenfor byen bare. Så hvis du vil flytte dit må du bare kjøpe deg et område/en stein, også kan du grave og utvide og lage så mange rom som du bare vil, så lenge du ikke sprenger deg inn til naboen. Hahah, sykt.

Det stod skilt ooover hele byen "BUY OPAL HERE" osv osv. Vi var på et museum og lærte litt om det, og der kjøpte jeg meg et lite smykke av ekte opal! Ganske fornøyd med det faktisk, men tør ikke bruke det før jeg kommer hjem, haha.

Her sov vi èn natt, under bakken.

Sånn så det ut inni et display hjem vi fikk se! Må være rart å leve under bakken, men guiden vår sa at ho ikke klarte å sove over bakken lenger, fordi det var for lyst. Under bakken er det HELT mørkt og HELT stille, så ho sov som en stein (hehe).

Vi var også innom et senter for kengeruer i Coober Pedy! Seee på den nydelige bebisen æ. Den var nå blitt foreldreløs da, så lenge noen kjørte på moren hans. Han lå i pungen på magen hennes, så de som kjørte på mammaen hadde redda han og tatt han med hit.

Etter det kjørte vi innom en sted kalt "Hart Salt Lake". Ser nesten ut  som snø midt ute i ørkenen:

Til sammen kjørte vi 2780km gjennom ingenmannsland, midt i Australia! Det var en kjempe slitsom tur, men også en kjempe morsom og spennende tur! Jeg har aldri sovet ute under stjernehimmelen før dette, og jeg har opplevd masse nye ting!! Glad for at jeg har denne opplevelsen :-D

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgiver av bloggen. All bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver.
Bloggen ligger på
blogg.no og annonser på bloggen selges av Mediehuset Nettavisen. Ansvarlig redaktør for Mediehuset Nettavisen er Gunnar Stavrum.